Okręgowe Komisje Problemowe
Zał. nr 1 do uchwały OR PZD
nr. 6/II/2024 z dnia 12.12.2024 r.
nr. 6/II/2024 z dnia 12.12.2024 r.
Okręgowa Rada Polskiego Związku Działkowców w Bydgoszczy na swoim posiedzeniu w dniu 12.12.2024 r., powołała 5 komisji problemowych oraz ustaliła ich składy osobowe, które będą realizowały wykonanie zadań programowych określonych uchwałą XIX Okręgowego Zjazdu PZD w okresie kadencji 2025 - 2028:
I. Komisja Polityki Społecznej, Oświatowej i Konkursowej
Skład:
- Marian Bień - przewodniczący;
- Korneliusz Korniluk - Krajowy Instruktor SSI; - przewodniczący;
- Józef Chodenionek - członek;
- Wiesława Stefaniak- Gromadka - członek;
- Katarzyna Mądrowska-Janasińska - członek;
- Katarzyna Trawińska - członek;
- Marianna Grabarczyk - członek;
- Arkadiusz Kaliski - z ramienia OZ PZD - instruktor ds. ogrodnictwa
1. Realizacja „Otwartego Programu Rozwoju ROD” (uchwała KR PZD nr 1/XX/2018 z dnia 14.03.2018 r.) poprzez tworzenie nowych, jak i powiększanie i modernizacja obecnie istniejących ROD;
2. Podejmowanie działań
wspierających rozwój, popularyzujących i promujących ruch ogrodnictwa w
Okręgu, jego rolę i znaczenie dla środowiska naturalnego oraz integracji
społeczeństwa, w tym rodzin
3. Propagowanie wiedzy z zakresu ogrodnictwa, modernizacji i zagospodarowania ROD
4. Realizowanie rocznych planów szkoleń organizacyjnych i fachowych;
5. Czynny udział w działaniach edukacyjnych i szkoleniowych w ROD;
6. Udział, promocja i wspieranie działań otwierających ROD na lokalne społeczeństwo;
7.
Realizowanie działalności szkoleniowej w Okręgu i propagowanie
działalności szkoleniowej w ROD, ocena i aktywizacja Społecznej Służby
Instruktorskiej;
8. W zakresie szkoleń podstawowych - podejmowanie działań usprawniających system;
9. Współpraca z zespołem instruktorów Społecznej Służby Instruktorskiej Krajowej i Okręgowej oraz ogrodowej;
10. Propagowanie działalności szkoleniowej w ROD, ocena i aktywizacja Społecznej Służby Instruktorskiej;
11. Sporządzanie protokołów i wniosków z pracy komisji na potrzeby Okręgowego Zarządu PZD;
12. Przygotowywanie materiałów szkoleniowych i na stronę internetową – opracowania pisemne i
dokumentacja zdjęciowa;
13. Uczestnictwo w audycji radiowej „Raz na zielono”
14. Propagowanie wśród Zarządów ROD i społeczności ogrodowych idei konkursów
i współzawodnictwa;
15. Inicjowanie konkursów podnoszących estetykę ogrodów i ich funkcjonowanie w zakresie
spraw socjalnych (place zabaw - domy działkowca, kroniki ogrodowe, imprezy ogrodowe)
16. Lustracje konkursowe;
17. Promowanie osiągnięć ROD w środowiskach lokalnych;
18. Rozpatrywanie zgłoszeń konkursowych;
19. Ustalanie harmonogramu przeglądów konkursowych;
20. Przeprowadzanie lustracji zgłoszonych do konkursów ROD i działek, we współpracy z zarządami
lustrowanych ROD oraz użytkowników ocenianych działek;
21. Sporządzanie protokołów i wniosków z pracy komisji na potrzeby Okręgowego Zarządu PZD;
22. Ocena konkursów i przygotowywanie projektów uchwał OZ PZD
23. Wysyłanie wniosków do KR PZD;
II. Komisja Odznaczeń
Skład:- Janusz Pasera - Przewodniczący;
- Marian Górski - członek;
- Czesław Fir - członek;
- Czesław Koza - członek;
- Hanna Olkiewicz - z ramienia OZ PZD - Sekretariat
1. Propagowanie na terenie Okręgu Bydgoskiego wyróżniania członków PZD w ROD za działalność na rzecz Związku i ogrodnictwa działkowego oraz należyte prowadzenie działki w ROD;
2. Rozpatrywanie wniosków zarządów ROD o nadanie srebrnej odznaki „Zasłużonego Działkowca”;
3. Rozpatrywanie wniosków zarządów ROD o nadanie odznaki „Za Zasługi dla PZD” oraz złotej odznaki „Zasłużonego Działkowca” i przesyłanie pozytywnie zaopiniowanych wniosków do KZ PZD celem zaopiniowania i przysłania odznaczeń;
4. Prowadzenie na bieżąco rejestru nadanych odznaczeń dla członków PZD za cały Okręg Bydgoski;
5. Współpraca z Krajowym Zarządem PZD w sprawie polityki odznaczeniowej;
6. Sporządzanie protokołów i wniosków z pracy komisji na potrzeby Krajowego i Okręgowego Zarządu ROD;
7. Przygotowanie materiałów na stronę internetową dot. ustanowienia trybu i warunków nadania odznaczeń w PZD: „Zasłużony Działkowiec”, „Zasłużony dla ROD” i „Zasłużony dla PZD”.
III. Komisja ds. przestrzegania
prawa obowiązującego w PZD i bezpieczeństwa
Skład:- Jerzy Olszewski - Przewodniczący;
- Teodor Motała - członek;
- Marta Miklas - członek;
- Szymon Paprocki - członek;
- Marek Szyndwelski - członek;
- Jan Opara - członek - Inspektor ds. terenowo - prawnych, z ramienia OZ PZD
Do zadań komisji będzie należało:
1. Uczestniczenie poszczególnych członków komisji w Walnych Zebraniach Sprawozdawczych we wskazanych ROD-ach;
2. Analiza materiałów z walnych zebrań ROD i podejmowanych uchwał pod kątem ich prawomocności, przedstawianie wniosków i spostrzeżeń z w/w analizy, wnioskowanie do OZ PZD o uchylenie uchwał, które zostały podjęte niezgodnie z obowiązującym prawem;
3. Opiniowanie skarg zarzucających łamanie prawa obowiązującego w PZD, dokonywanie identyfikacji przedstawionych faktów w miejscach łamania prawa związkowego, ścisła współpraca z komisją skarg i zażaleń;
4. Reagowanie na działania Zarządów niezgodne ze Statutem PZD
i Regulaminem ROD;
5. Uczestnictwo członków komisji w naradach organizacyjnych dla członków organów PZD w celu omawiania przypadków naruszenia przepisów związkowych w Okręgu Bydgoskim PZD postanowień Ustawy o ROD, Statutu PZD i Regulaminu ROD;
6. Realizacja zadań i założeń „Otwartego programu bezpieczeństwa
w rodzinnych ogrodach działkowych PZD”;
7. Współdziałanie członków komisji z Zarządami ROD w zakresie podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w ROD poprzez:
i przeglądy lustracyjne ogrodów;
9. Działania w zakresie zagospodarowania działek zaniedbanych
i porzuconych;
10. Podejmowanie działań ograniczających łamanie regulaminu ROD i statutu PZD w zakresie zamieszkiwania i budownictwa ponadnormatywnego;
11. Nakazanie Zarządom ROD nawiązanie ścisłej współpracy z miejscową Policją i Strażą miejską w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem terenów w bezpośrednim sąsiedztwem ogrodów;
12. Wymagać od Zarządów ROD przejezdności alejek ogrodowych
w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia działkowców, jeżeli jest to możliwe instalować w ROD-ach skrzynki z kluczami alarmowymi do bram wjazdowych;
13. Promowanie pozytywnych zjawisk zmierzających do poprawy porządku w ROD;
14. Wobec członków Okręgowej Rady PZD komisję reprezentuje jej Przewodniczący, który przedstawia w sprawozdaniach dotychczasowe prace komisji, wcześniej ustalone z pozostałymi członkami Komisji na kolejnych posiedzeniach – zgodnie z planem zamierzeń komisji na kolejne lata kadencji;
15. Przygotowanie materiałów na stronę internetową.
2. Analiza materiałów z walnych zebrań ROD i podejmowanych uchwał pod kątem ich prawomocności, przedstawianie wniosków i spostrzeżeń z w/w analizy, wnioskowanie do OZ PZD o uchylenie uchwał, które zostały podjęte niezgodnie z obowiązującym prawem;
3. Opiniowanie skarg zarzucających łamanie prawa obowiązującego w PZD, dokonywanie identyfikacji przedstawionych faktów w miejscach łamania prawa związkowego, ścisła współpraca z komisją skarg i zażaleń;
4. Reagowanie na działania Zarządów niezgodne ze Statutem PZD
i Regulaminem ROD;
5. Uczestnictwo członków komisji w naradach organizacyjnych dla członków organów PZD w celu omawiania przypadków naruszenia przepisów związkowych w Okręgu Bydgoskim PZD postanowień Ustawy o ROD, Statutu PZD i Regulaminu ROD;
6. Realizacja zadań i założeń „Otwartego programu bezpieczeństwa
w rodzinnych ogrodach działkowych PZD”;
7. Współdziałanie członków komisji z Zarządami ROD w zakresie podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w ROD poprzez:
a) Monitorowanie zmian w zakresie infrastruktury ROD;
b) Monitorowanie i podejmowanie działań formalnych oraz edukacyjnych.
8. Wyrywkowe kontrole w ROD-ach dot. poziomu bezpieczeństwab) Monitorowanie i podejmowanie działań formalnych oraz edukacyjnych.
i przeglądy lustracyjne ogrodów;
9. Działania w zakresie zagospodarowania działek zaniedbanych
i porzuconych;
10. Podejmowanie działań ograniczających łamanie regulaminu ROD i statutu PZD w zakresie zamieszkiwania i budownictwa ponadnormatywnego;
11. Nakazanie Zarządom ROD nawiązanie ścisłej współpracy z miejscową Policją i Strażą miejską w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem terenów w bezpośrednim sąsiedztwem ogrodów;
12. Wymagać od Zarządów ROD przejezdności alejek ogrodowych
w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia działkowców, jeżeli jest to możliwe instalować w ROD-ach skrzynki z kluczami alarmowymi do bram wjazdowych;
13. Promowanie pozytywnych zjawisk zmierzających do poprawy porządku w ROD;
14. Wobec członków Okręgowej Rady PZD komisję reprezentuje jej Przewodniczący, który przedstawia w sprawozdaniach dotychczasowe prace komisji, wcześniej ustalone z pozostałymi członkami Komisji na kolejnych posiedzeniach – zgodnie z planem zamierzeń komisji na kolejne lata kadencji;
15. Przygotowanie materiałów na stronę internetową.
IV. Komisja ds. współpracy z samorządami i pozyskiwania środków zewnętrznych
- Marcin Gąbka - Przewodniczący;
- Harald Matuszewski - członek;
- Jerzy Oliwkowski - członek;
- Kazimierz Drozd - członek;
- Piotr Maternowski - członek;
- Andrzej Szczęsny - członek;
- Elżbieta Wroniecka - członek;
- Józef Gałczyński - członek;
- Kinga Zwolankiewicz - z ramienia OZ PZD, inspektor ds. inwestycji
Do zadań komisji będzie należało:
1. Opracowywanie kierunków i zasad współpracy, a także promocja i popieranie działań podejmowanych z samorządami lokalnymi i instytucjami zewnętrznymi dla poprawy wizerunku i postrzegania ruchu ogrodnictwa działkowego;
2. Inicjowanie działań zmierzających do poprawy i dostosowania infrastruktury w ROD do zmieniającego się otoczenia i oczekiwań działkowców oraz społeczeństwa;
3. Zachęcanie, propagowanie i edukowanie w sprawie działań samorządów dla pozyskania zewnętrznych środków finansowych na poprawę infrastruktury w ROD;
4. Nawiązanie i utrzymywanie współpracy z Marszałkiem Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz samorządami terytorialnymi miast i gmin Okręgu Bydgoskiego;
5. Współpraca z samorządami lokalnymi w celu pozyskania funduszy na zadania remontowe i inwestycje, monitorowanie informacji o dotacjach;
6. Angażowanie samorządy lokalne i Zarządy ROD do realizacji inwestycji
ze środków z budżetu obywatelskiego;
7. Przywiązanie szczególnej uwagi do współpracy zarządów ROD oraz kolegiów prezesów z zarządami lokalnymi;
8. Sporządzanie protokołów i wniosków z pracy komisji na potrzeby Okręgowego Zarządu PZD;
9. Przygotowanie materiałów z w/w zakresu na stronę internetową.
1. Opracowywanie kierunków i zasad współpracy, a także promocja i popieranie działań podejmowanych z samorządami lokalnymi i instytucjami zewnętrznymi dla poprawy wizerunku i postrzegania ruchu ogrodnictwa działkowego;
2. Inicjowanie działań zmierzających do poprawy i dostosowania infrastruktury w ROD do zmieniającego się otoczenia i oczekiwań działkowców oraz społeczeństwa;
3. Zachęcanie, propagowanie i edukowanie w sprawie działań samorządów dla pozyskania zewnętrznych środków finansowych na poprawę infrastruktury w ROD;
4. Nawiązanie i utrzymywanie współpracy z Marszałkiem Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz samorządami terytorialnymi miast i gmin Okręgu Bydgoskiego;
5. Współpraca z samorządami lokalnymi w celu pozyskania funduszy na zadania remontowe i inwestycje, monitorowanie informacji o dotacjach;
6. Angażowanie samorządy lokalne i Zarządy ROD do realizacji inwestycji
ze środków z budżetu obywatelskiego;
7. Przywiązanie szczególnej uwagi do współpracy zarządów ROD oraz kolegiów prezesów z zarządami lokalnymi;
8. Sporządzanie protokołów i wniosków z pracy komisji na potrzeby Okręgowego Zarządu PZD;
9. Przygotowanie materiałów z w/w zakresu na stronę internetową.
10. Realizacja „Otwartego Programu Rozwoju ROD” (uchwała KR PZD nr 1/XX/2018 z dnia
14.03.2018 r.) poprzez tworzenie nowych, jak i powiększanie i modernizacja obecnie istniejących ROD;
11. Unowocześnianie infrastruktury ROD poprzez realizację programu modernizacji i remontów ROD;
12. Opiniowanie corocznych planów inwestycyjnych i remontowych OZ PZD;
13. Opiniowanie wniosków o dotacje z KR i OZ PZD;
14. Opiniowanie wniosków o pożyczki z funduszu samopomocowego;
15. Kontrola realizowanych inwestycji w ROD (pod kątem zgodności procesu
inwestycyjnego realizowanych w ROD inwestycji zgodnie z instrukcją o
realizacji inwestycji i remontów (pomoc fachowa i doradcza);
16.
Opiniowanie wniosków dotyczących zmian w planach zagospodarowania
rodzinnych ogrodów działkowych i reagowanie na nieprawidłowości w tym
zakresie - badanie ich zasadności;
17. Interweniowanie w przypadkach odstąpienia od przepisów obowiązujących w PZD w zakresie budownictwa i modernizacji altan;
18. Współdziałanie z nadzorem budowlanym;
19.
Uczestnictwo w Walnych Zebraniach i Nadzwyczajnych Walnych Zebraniach, w
których realizowane są poważne zadania inwestycyjne i modernizacyjne (kanalizacja);
20. Współdziałanie z Komisją Finansów i Rewizji w zakresie poszukiwania środków unijnych na realizację zadań
21.
Nadzór nad procesem likwidacji ogrodów i ich odtwarzania,
współdziałanie z samorządami w tym zakresie i poszukiwaniu środków
finansowych na modernizację istniejących ogrodów;
22. Współdziałanie z Urzędem Marszałkowskim i Bankiem Ochrony środowiska;
23. Sporządzanie protokołów i wniosków z pracy komisji na potrzeby Okręgowego Zarządu PZD;
24.Przygotowanie materiałów z w/w zakresu na stronę internetową.
V. Komisja ds. skarg i zażaleń
Skład:
- Daniela Pokorska - Przewodnicząca;
- Jacek Głazik - członek;
- Zbigniew Sroczyński - członek;
- Mirosława Werner - członek;
- Jerzy Kołomyjec - członek;
- Władysław Michalak - członek;
- Hanna Olkiewicz - z ramienia OZ PZD - Sekretariat
Do zadań komisji będzie należało:
1. Analizowanie i badanie zasadności wpływających do OZ PZD w Bydgoszczy skarg i wniosków, propozycje rozwiązań;
2. Uczestnictwo w posiedzeniach Zarządów, spotkaniach ze stronami sporu przeprowadzanie rozmów, lustracji oraz dokumentowanie jej działalności;
3. Uczestnictwo członków Komisji w rozwiązywaniu skarg w rejonach,
w których funkcjonują;
4. Opieka organizacyjna nad danym rejonem i Kolegium Prezesów;
5. Sporządzanie protokołów i wniosków z pracy komisji na potrzeby Okręgowego Zarządu PZD;
6. Przygotowanie materiałów z w/w zakresu na stronę internetową.
1. Analizowanie i badanie zasadności wpływających do OZ PZD w Bydgoszczy skarg i wniosków, propozycje rozwiązań;
2. Uczestnictwo w posiedzeniach Zarządów, spotkaniach ze stronami sporu przeprowadzanie rozmów, lustracji oraz dokumentowanie jej działalności;
3. Uczestnictwo członków Komisji w rozwiązywaniu skarg w rejonach,
w których funkcjonują;
4. Opieka organizacyjna nad danym rejonem i Kolegium Prezesów;
5. Sporządzanie protokołów i wniosków z pracy komisji na potrzeby Okręgowego Zarządu PZD;
6. Przygotowanie materiałów z w/w zakresu na stronę internetową.
|